Upravit stránku

Evropský caravaning ve světovém měřítku

Světová hospodářská recese měla vliv na prodejní situaci obytných vozidel a významně ovlivnila dva největší trhy - Ameriku a Evropu. Pokles trhu v USA byl o 30 % za rok 2008, v roce 2009 prodej vozidel pro volný čas klesl o dalších 19,5 %.  

Evropě, která je druhým největším světovým trhem, byl pokles v roce 2008 o 8,5 % ještě malý, ale v roce 2009 se zvýšil dále o 18,2 %. Ve stejném období utrpěla pokles také Austrálie o 16,3 %, která obsadila ve světě třetí místo.

Od roku 2010 došlo na americkém trhu k oživení na dvouciferný růst obdobně jako v Evropě.

Z celosvětového hlediska je stále severní Amerika v počtu obytných vozidel bezkonkurenčně na 1. místě. Obytná vozidla jsou na tomto kontinentu užívána nejen k rekreačnímu bydlení, ale ve speciálních úpravách i k trvalému rodinnému bydlení. Z těchto obytných vozidel vznikají na vybraných místech s povolením místních úřadů i celé vesnice s rozvodem médií, kanalizací a potřebnými službami.

Potěšitelné pro české zájemce o americká obytná vozidla je vstup firmy Forest River na český trh s nabídkou vozidel několika značek.

Zajímavostí je, že relativně vysoký podíl ve světové statistice mají i některé jednotlivé země – Japonsko, Jižní Afrika i malý Nový Zéland.

Jaká je situace v evropských zemích a také ČR není potřeba popisovat, tu jistě dobře známe i s velmi nízkým podílem ČR na prodeji obytných vozidel v Evropě, který činí necelé 1,0 %. O to více mrzí skutečnost, že někteří čeští zájemci o koupi obytného vozidla, které lze koupit i u nás, jezdí za nákupem do zahraničí.

Bližší údaje uvádí níže uvedený přehled podílu nových obytných vozidel ve světě za rok 2009: 

Celkové počty obytných vozidel v Evropě

obytné automobily (ke dni 1.1.2011)1,384.500 kusů
caravany (ke dni 1.1.2011)4,022.700 kusů

Zdroj: průzkum Evropean Caravan Federation, ECF

Krátký ekonomický pohled na caravaning  

Mototuristika a zejména její největší oblast – caravaning je také velmi důležitým ekonomickým faktorem a jde jen o to, jak se státní správa stará o její rozvoj. Země s nejvyšším stupněm rozvoje cestovního ruchu, do kterého patří také mototuristika, mají i svého ministra pro cestovní ruch a jeho odvětví je bráno zcela vážně v rámci celého národního hospodářství a neslouží jen jako oficiální osoba pro zahajování akcí cestovního ruchu.

V ČR takové štěstí nemáme i přesto, že ČR je po Chorvatsku země, kde je nejvíce turistů – 12% z tzv. východních zemí, mezi které patří i ČR. Ten 12% potenciál není plně využíván k prospěchu celé země a na MMR ČR je jen odbor, který se cestovním ruchem cíleně ale do jisté míry neúčinně zabývá. Jak ukazuje níže uvedený přehled finančního obratu trhu obytných vozidel, je to ke škodě nás všech.

Bližší pohled na ekonomiku caravaningu poskytuje prezentace na jiném místě webových stránek sdružení OSCAR s uvedením zajímavých a konkrétních ekonomických ukazatelů./p>

Finanční obrat trhu obytných vozidel v Evropě v oblasti:

 Rok 2009Rok 2010
• prodeje nových vozidel4.487 mld. €5,56 mld. €
• prodeje ojetých vozidel4.394 mld. €5,40 mld. €
• prodeje příslušenství a doplňků0,732 mld. €1,16 mld. €
• poskytování servisu, oprav a údržby0,954 mld. €0,63 mld. €
• Celkem10.567 mld. €12,40 mld. €

Uvedené informace jednoznačně ukazují, že stagnace trhu je ukončena a letos již údaje ve všech položkách stoupají a jsou tedy pro všechny zúčastněné přínosnější. Jediná položka, která je nižší, je výnos za servis a údržbu. Zdůvodnění tkví právě ve vyšším nákupu nových vozidel, u kterých je potřeba servisních úkonů v prvním období životnosti relativně nižší.

EUROPEAN CARAVAN FEDERATION (ECF)

  • je organizace jednotlivých národních sdružení výrobců obytných vozidel
  • zpracovává a zveřejnuje obchodní údaje z oblasti odbytu caravanů a obytných automobilů
  • spolupracuje s dalšími organizacemi, zaměřených na cestovní ruch ve spojitosti s caravaningem.
Nahoru