Upravit stránku

Během několika dnů již bude platit zimní čas, kdy se posunuje přechodně hranice viditelnosti, ale faktem zůstává zkrácení její doby, svítá později a výrazně dříve se stmívá, což má za následek, že i řidičky a řidiči, kteří normálně jezdí v létě za dobré viditelnosti, musí usednout za volant v pološeru nebo za úplné tmy. Řízení v takových podmínkách má svá rizika, která se ale dají dobrou přípravou a vybavením vozidla eliminovat.

Poradím vám jak a čím.

 

Používejte světla správně

Jízda v noci bez správného fungování předních a zadních světel je nejen nebezpečná, ale také zakázaná, proto provádějte pravidelné kontroly, abyste zajistili, že jsou v pořádku, nejčastěji však potřebují jen očistu od nánosu nečistot na skle. Pokud zjistíte, že je potřeba vyměnit žárovku, nebo jiný, modernější zdroj světla (LED, xenony), udělejte to co nejdříve, jinak riskujete zastavení policií a následný postih. Protože u některých vozidel je výměna zdroje světla poněkud náročnější na zručnost, vybavte se i telefonním číslem na servis nebo asistenční službu.

 

Do kontroly osvětlení zahrňte také funkci světel do mlhy, na kterou můžete narazit. Světla pro denní svícení však při noční jízdě nepoužívejte, protože za jízdy při snížené viditelnosti MUSÍTE mít rozsvíceno předepsané osvětlení pro noc.

Velmi důležitý je také způsob, jakým předepsaná světla používáte. Jedete-li ve dne na světla pro denní svícení, hlavní světlomety zapínejte již zhruba půl hodinu před západem slunce, ráno je vypínejte až asi půl hodinu po svítání. Tak zajistíte, že budete pro ostatní účastníky silničního provozu vždy dobře viditelní.

 

Dálková světla používejte na neosvětlených vozovkách, abyste správně viděli na silnici před sebou, ale pokud se setkáte s jiným protijedoucím i stejným směrem jedoucím vozidlem, okamžitě přepněte na potkávací světla, abyste nikoho neoslňovali.

Některá více elektronizovaná vozidla mají možnost zapnutí automatického přepínání osvětlení vozidla, před jízdou jej zkontrolujte, zda pracuje podle vašich potřeb, a pokud ne, buď jej nastavte správně, příp. přepínejte osvětlení ručně podle aktuální potřeby - bude to více bezpečné pro vás i ostatní, které nebudete svými světly oslňovat.

 

Důležité je také, jakou žárovku, příp. LED-ku či xenon, dnes moderněji i laser, montujete do světlometů vozidla. Standardní žárovky nemají potřebný světelný tok a dosvit, tím nevytváří podmínky pro potřebné vidění za snížené viditelnosti. Kvalitnější žárovky, LED-ky i xenony již mají dostatečný světelný tok a zajišťují tak dostatečný rozhled řidiči vozidla. 

 

Nedívejte se na protijedoucí vozidla

Aby se zabránilo oslnění, nikdy se nedívejte přímo do světlometů jiných protijedoucích nebo z boku přijíždějících automobilů, dívejte se sice dopředu, ale mírně bokem. Neztratíte tak informace o dění na silnici (dálnici) před vámi. Oslnění může dočasně zhoršit vaše vidění, takže máte větší šanci zpanikařit a sjet ze silnice nebo vjet do protisměru.

Sledujte pravou stranu silnice a řiďte se podle bílé čáry označující krajnici, abyste mohli sledovat polohu vozidla vůči okraji vozovky.

Pokud je oslnění silné tak, že vůbec nic nevidíte, zpomalte, ale nezastavujte, protože nechcete, aby do vás zezadu narazilo auto, které jede za vámi.

Pokud nejedete sami, což je u caravanistů obvyklé, spolupracujte s poučeným spolucestujícím, který také sleduje provoz na silnici a ověřuje také stav řidiče z hlediska jeho únavy a schpnosti řídit vozidlo.

 

Na noční jízdu musí být připreven řidič i vozidlo
Na noční jízdu musí být připreven řidič i vozidlo
Dostatečný dosvit předních světel je podmíněn jejich čistotou
Dostatečný dosvit předních světel je podmíněn jejich čistotou
Kvalita vidění v noci je podmíněna kvalitou použitých žárovek
Kvalita vidění v noci je podmíněna kvalitou použitých žárovek
Použití kvalitnějších zdrojů světla znamená delší dosvit a lepší vidění - LED standard - LED hight -LED hight s laserem
Použití kvalitnějších zdrojů světla znamená delší dosvit a lepší vidění - LED standard - LED hight -LED hight s laserem

Udržujte skla v čistotě

Viditelnost zhoršuje také voda kondenzovaná na vnitřní straně oken a špína na vnější straně, takže je důležité, abyste si před jízdou udělali čas na jejich očištění.

 

Čelní, boční a zadní skla kabiny jsou obzvláště citlivá na vnitřní vlhkost, zejména v chladném počasí. Výdechy topení mohou na sklo foukat špinavý či vlhký venkovní vzduch, což může způsobovat, že se na vnitřní straně tvoří film z nečistot, obsažených ve vzduchu, pokud tento neprochází přes filtr. Znečištěné sklo rozptylem světla může zvýšit oslnění ze světlometů projíždějících aut rozostřením obrazu okolí i komunikace, což může způsobit snížení hodnověrnosti a přesnosti obrazu, na jehož základě si řidič připravuje své reakce na provozní situace.

 

Na ošetření skel vozidla je vhodné použít i moderní prostředky využívající tzv. NANO-technologii, která přinese dlouhodobou ochranu povrchu skla tím, že nedovolí usazování nečistot a vodní páry na skle. Aplikace roztoku s nanočásticemi dokonce umožňuje i jízdu bez použití stěračů, protože povrch skla neumožňuje zachycení kapek vody na čelním skle. Od rychlosti jízdy již asi 30 km/h, tj. za vyšší rychlosti proud vzduchu sám čistí přední sklo bez použití stěračů.

 

V zimním období, nyní to bude aktuální, na ošetřeném skle nepřilne silně ani námraza, kterou lze škrabkou lehce sundat a mít tak před jízdou čistá skla a velmi dobrý výhled. Je vhodné takto ošetřit všechna okna vozidla a u čelního skla i zevnitř.

Použití přípravku na skle vydrží až půl roku, předpokladem pro tuto dobu funkce je však dokonalé odmaštění povrchu skla, jinak NANO vrstva ke sklu nepřilne a sklo je tak "skvrnité" a nezaručuje kvalitní výhled.

 

NANO prostředky jsou již běžně v prodeji, dají se nanést i na celé vozidlo, ale tuto operaci je lepší zadat profesionálům.

Přes nečisté a nesetřené přední okno řidič nemá dostatečný přehled o dění na vozovce
Přes nečisté a nesetřené přední okno řidič nemá dostatečný přehled o dění na vozovce
Průhled sklem, napůl ošetřeným NANO-technologií a neošetřeným, bez použití stěrače
Průhled sklem, napůl ošetřeným NANO-technologií a neošetřeným, bez použití stěrače
Povinná výbava jízdního kola
Povinná výbava jízdního kola
Konec noční jízdy cyklisty a řidiče automobilu
Konec noční jízdy cyklisty a řidiče automobilu
Motorkářům musí řidiči dvoustopých vozidel dávat v noci velkou pozornost
Motorkářům musí řidiči dvoustopých vozidel dávat v noci velkou pozornost
Při jízdě nočním městem je velmi snadné přehlédnout jedoucí motorku
Při jízdě nočním městem je velmi snadné přehlédnout jedoucí motorku
Za této situace jeďte rovně, pevně držte volant a maximálně zpomalujte vozidlo
Za této situace jeďte rovně, pevně držte volant a maximálně zpomalujte vozidlo
DZ A14 Označení úseku silnice s výskytem zvěře
DZ A14 Označení úseku silnice s výskytem zvěře

Dávejte pozor na děti, cyklisty, motocyklisty a zvířata

Zranitelní uživatelé silnic, jako jsou děti, starší lidé, cyklisté a také motocyklisté, trpí v tomto podzimním ročním období zvýšeným rizikem. Buďte zvlášť opatrní při jízdě okolo škol a v obytných zónách, abyste měli čas reagovat, pokud se před vámi někdo objeví. Nezapomeňte na to zejména ve dny školního vyučování po prázdninách, kdy bude v ulicích více dětí, o kterých budu psát až dále, u chodců.

Cyklisté

Cyklisté tvoří samostatnou skupinu pro řidiče aut velmi nebezpečnou, protože mohou být za tmy obtížně vidět, zvláště pokud nemají dnes již povinné reflexní prvky na oděvu, nebo nemají kolo správně vybaveno bočními, zadními a předními odrazkami a předepsaným osvětlením, i blikajícím. Navíc mnozí, zejména večer a v noci jedou poněkud těžkopádně, mění směr jízdy a často nedávají znamení o změně směru - důvod je víceméně jasný. Řidiči aut musí proto dávat pozor na dostatečnou boční vzdálenost při jejich předjíždění i míjení, zejména při jízdě soupravy s caravanem, který je širší, než tažný automobil.

Motocyklisté

Obdobná situace je i u motocyklistů, jen s tím rozdílem, že tito se pohybují mnohem rychleji a navíc mají problém s dodržováním rychlosti a vzdálenosti mezi vozidly a snadno se dají na vozovce přehlédnout „díky“ jejich obvykle tmavému oblečení. Jízda motocyklistů je nebezpečná pro auta při jejich odbočování doleva a na křižovatkách, protože u „motorkářů“ vlivem vyšších rychlostí dochází k tzv. tunelovému vidění, kdy se zužuje zorný úhel ostrého vidění se stoupající rychlostí jízdy (při 70 km/h na 75°, při 100 km/h na 45°, při 130 km/h až na 30°, nad rychlost 130 km/h až na 1 - 2°). Tak jsou motorkáři při rychlé jízdě nebezpeční sobě i ostatním uživatelům komunikacím, přičemž noční rychlá jízda je zvlášť nebezpečná.

Svítící motorka může splynout se světly ostatních aut, která jedou za ní. Navíc odhad vzdálenosti blížícího se vozidla podle světel je mnohem složitější než ve dne, kdy je vozidlo mnohem lépe rozeznatelné. Ve většině zemí dochází k nehodám dvakrát častěji v noci, než za dne. Reakční vzdálenost je také horší než během dne, což zhoršuje dodržování bezpečného odstupu a vzdálenosti.

Při jízdě ve městě může motorkář rychle splynout i s ostatním osvětlením, takže je lepší do křižovatek přijíždět s větší opatrností a to samé platí i při změně jízdních pruhů.

Proto musí být pozornost řidiče auta vyšší za noční jízdy, než za dne, což klade na řidiče mnohem vyšší nároky, než za jízdy ve dne. Počítejte s tímto faktorem při jízdě a včas si obnovte síly pro další jízdu odpočinkem a lehkým občerstvením.

 

Zvířata v jízdní dráze a jejím okolí

Všeobecně je rozumné v místech, kam dobře nevidíme, zpomalit, hlavně v těch úsecích, kde se dá očekávat, že by se mohla objevit zvěř. Platí to i pro místa, kam nevidíme - za horizont, za zatáčku apod. Vhodné je snížit rychlost na 80 km/h, protože je to rychlost, kdy jsme schopni na dosvit dálkových světel a tomu odpovídající dohled, zpozorovat zvíře a ještě zareagovat na situaci dostatečně včas odpovídajícím způsobem, příp. až zastavit. Při jízdě na potkávací světla jsou doporučené hodnoty asi poloviční - jinak hrozí střet se zvěří!

Měli byste také dávat pozor na zvířata, zejména na silnicích v extravilánu, kde můžete narazit na tvory, aktivní v noci. Udržujte přiměřenou rychlost a buďte připraveni na nečekaný pohyb zvěře před sebou i mimo jízdní dráhu, např, na okraji lesního porostu.

Při pohybu zvěře přes vozovku se nesnažte zvířeti uhnout na stranu, mimo směr jeho pohybu, protože se můžete dostat do smyku a kromě nárazu do zvěře skončíte v poli nebo jinde mimo silnici. Naopak, je potřeba zachovat přímý směr jízdy, a pokud je již střet nevyhnutelný, je pro vás výhodnější střet čelní částí vozidla, která je konstruovaná včetně deformační zóny, absorbující sílu nárazu a minimalizuje tak následky, zejména pro osádku vozidla. O střetu ihned informujte telefonicky policii a vyčkejte jejího příjezdu, odvezení zvěře z místa nehody je kvalifikováno jako polní pych a hrozí i postih.

Jezdíte-li v noci často, anebo se hodláte chránit před střetem se zvěří, doporučuji vybavit vozidlo tzv. ultrazvukovým plašičem zvěře, se signálem, pro člověka neslyšitelným, ale vyluzovaným zvukem zařízení zvěř varuje před pohybem vozidla na silnici a tím je chrání.

Originální potvrzení výstrahy
Originální potvrzení výstrahy
Možné provedení plašiče zvěře
Možné provedení plašiče zvěře
Se zvěří se můžete setkat i na dálnici
Se zvěří se můžete setkat i na dálnici
Přeji vám, abyste tuto situaci v reálu neviděli
Přeji vám, abyste tuto situaci v reálu neviděli
Chodec v tmavém na nesprávné straně silnice
Chodec v tmavém na nesprávné straně silnice
Chodec ve tmavém oblečení na správné straně silnice
Chodec ve tmavém oblečení na správné straně silnice
Rozdíl mezi neoznačeným a označeným chodcem s reflexními prvky
Rozdíl mezi neoznačeným a označeným chodcem s reflexními prvky
Viditelnost chodců podle batvy oblečení a s reflexními prvky
Viditelnost chodců podle batvy oblečení a s reflexními prvky
Nejvhodnější typ a barva reflexní pásky
Nejvhodnější typ a barva reflexní pásky
Velmi nebezpečná kombinace - telefon a silniční přechod
Velmi nebezpečná kombinace - telefon a silniční přechod 
Prevence Policie ČR u -náctiletých
Prevence Policie ČR u -náctiletých

Chodci - děti a starší lidé jsou velmi ohroženým druhem

70% lidí v ČR je pro řidiče nebezpečných, protože chodí v tmavém oblečení. Mnozí také zapomínají na ochranu svého života při pohybu po komunikacích za snížené viditelnosti, zejména na místech, neosvětlených odjinud. 

Zvlášť nebezpečné je to na hlavních cestách, nejvíce chodců umírá v noci na silnicích I. a II. třídy. Ve dne jsou to pak místní silnice. 

Hlavní zásadou pro chodce za zhoršených světelných podmínek je proto být dobře vidět.

 

Chodcům to nejlépe zajišťují reflexní prvky - jejich použití zvyšuje viditelnost chodce ve tmě až na vzdálenost 200 metrů.

Reflexní prvky jsou již delší dobu (od r. 2016) povinné pro chodce mimo obec za snížené viditelnosti, tedy i za mlhy, hustého deště nebo sněžení. Ve vlastním zájmu je ale noste i ve městě, kde je méně veřejného osvětlení a úplně nejlépe vlastně všude. Čím víc budete viditelnější, tím lépe pro vás i pro řidiče.

 

Reflexní prvky je potřeba správně umístit na oděv tak, aby odrážely směrem k řidiči světla vozidla na straně k vozovce. Nejvhodnější je omotat si pásku nad kotníkem na oděvu, a to vždy na straně do silnice. Světlomety aut pásek osvítí a odraz zachytí ve svém zorném poli řidič.

Ten, kdo chce svůj život chránit ještě více, má pásky alespoň dvě, může tak jednu přidat ještě na ruku (rukáv) nad zápěstím. Obě pohybující se končetiny svým pohybujícím se odráženým reflexním světlem upoutají řidiče právě těmi dvěma pohybujícími se odrazy světla.

 

Na batohu musí být reflexní plochy (pásky) na popruzích, protože na silnici vždy jdete po levé straně proti jedoucímu autu, a batoh není na zádech vidět. Na zádech může být odrazka nebo reflexní pásek také, zajistí totiž viditelnost při chůzi např. na chodníku na opačné straně silnice, a tím je chodec chráněn z obou směrů.

 

Na kabelku (tašku, kufr, apod.) můžete dát reflexní prvek také, ale při chůzi musíte předmět (kabelku) nést na straně do silnice a nepřehazujte ji ze strany na stranu, protože řidič tak nemůže vědět šířku pohybujícího se objektu - vás.

 

Totéž platí i pro dětské školní brašny nebo batohy. Na nich reflexní popruhy většinou bývají již z výroby, ale pokud tomu tak není, musí se dodatečně upevnit. Pro děti školou povinné je vhodné pořídit i reflexní boty a další oblečení. U těchto dětí je ale předpoklad, že je alespoň ze začátku doprovází rodiče, nebo starší sourozenci, takže se samy na silnicí za noci moc nevyskytují, a pokud ano, jsou již naučené, jak se chovat v silničním provozu. To ale nezbavuje řidiče zvýšené opatrnosti.

 

Na pohybující se světélkující body reagují řidiči zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Vhodné jsou kromě pásků i dostatečně velké reflexní přívěšky, snižující pravděpodobnost zachycení chodce až o 85 %.
Za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová, nevhodná je bílá barva, splývající s bílými světly aut, místním osvětlením. Chodci mohou např. použít za stejných podmínek i LED světla, určená k montáži na jízdní kola. 


Další místo, nebezpečné pro chodce je přechod přes silnici, ať se světly, nebo bez světelných semaforů. Absolutní přednost mají na přechodu tramvaje, příp. je jejich jízda řízená světelnými signály na semaforu.

Na přechodu pro chodce nemají chodci absolutní přednost. Zákon o PPK  stanoví, že „řidič nesmí ohrozit nebo omezit chodce, který přechází nebo zjevně hodlá přecházet po přechodu, a v případě potřeby je povinen i zastavit vozidlo,“ ale bez bližšího vysvětlení.

Chodcům zase zakazuje „vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.“ také bez bližších ustanovení.

 

Chyby se tak mohou dopustit všichni. Chodci, kteří neumí odhadnout rychlosti aut (hlavně děti do desátého roku věku) a vstupují bez váhání do vozovky.  Řidiči zase nereagují na chodce, kteří dávají najevo, že chtějí přechod použít. Záleží tedy hodně na vzájemném (očním) kontaktu mezi chodcem a řidičem, který může dát jasný signál rukou, nebo bliknutím světel, že počítá se vstupem a pohybem chodce po přechodu.

 

Malé děti berte před přechodem zásadně za ruku. A také nedávejte špatný osobní příklad a nepřecházejte na červenou, i když nic nejede! 

Děti se výborně naučí jak správné, tak i nesprávné zásady, které je mohou vehnat pod kola nešťastného řidiče, který není schopen ani při povolené rychlosti v obci 50 km/h zastavit „na fleku“ před přechodem!

 

Velký pozor je nutno dávat na přechodech přes vozovku s více jízdními pruhy v jednom směru, kde je častá situace, kdy v jednom jízdním pruhu dá řidič chodci přednost a ve vedlejším pruhu jede auto dále bez změny předchozí rychlosti. Proto je nezbytné sledovat provoz aut VE VŠECH JÍZDNÍCH PRUZÍCH na přechodu!

 

V současné době je také velmi ohroženou skupinou dospívající mládež a její vázanost na mobilní telefony, které sledují v podstatě nepřetržitě a tím je jejich pozornost a vnímání okolí velmi omezené a tvoří tak skupinu velmi ohrožených chodců.

Proto se obracím tímto na „dospěláky“, aby vysvětlili svým dorůstajícím potomkům, bez ohledu na pohlaví, že telefon na cestě do školy, na nákup, apod. nepatří do rukou, sluchátka do uší, protože mohou být příčinou nehody a konce života nebo zdraví staršího i mladšího dítěte!!!!

Nechte si zkontrolovat zrak

Jízda v noci je komplikovanější než ta za světla, protože se vaše oči musí neustále přizpůsobovat měnícím se a snižujícím se světelným hladinám podle hladiny okolního osvětlení a jízdy ve tmě, kdy světlo pro jízdu obstarávají světlomety daného vozidla. Za této situace mnoho, zejména starších řidičů (i spolujezdců) zjistí, že má problém se zrakem, protože v kombinaci s oslněním protijedoucími auty špatně rozeznávají dopravní značky i situaci na vozovce a jejím okolí.

Někteří řidiči pro zlepšení nočního vidění používají tzv. noční žluté (monochromatické) brýle pro řidiče, ale neexistují žádné vědecké důkazy o tom, že fungují pro zlepšení zraku, spíše se má za to, že žlutý nádech může naopak viditelnost zhoršit a rovněž působí na řidiče vědomí, že si pro lepší vidění v noci „díky“ použití brýlí může na silnici dovolit vyšší rychlost. 

Máte-li problémy se zrakem, nejlepší věc, kterou můžete udělat, je návštěva očního lékaře nebo aspoň optika, který vám doporučí správné brýle, nebo jinou pomůcku pro zlepšení vidění pro jízdu v noci. Váš optik může doporučit také antireflexní povrch skel, který snižuje oslnění. Pokud používáte brýle na dálku i na čtení, je vhodné nechat si udělat tzv. multifokální brýle, použitelné na sledování exteriéru i přístrojové desky.

Po zjištění, že potřebujete brýle, musí váš lékař tuto skutečnost oznámit na odbor registrace řidičů u obce s rozšířenou působností, kde se tato skutečnost zaznamená na vaši řidičskou kartu a na řidičský průkaz se zaznamená tato povinnost pomocí určeného kódu pro kontrolní orgány. Pokud pojedete např. bez brýlí, pokud je máte nařízené, máte při kontrole velký problém. Kontrolní kód je jiný pro oční čočky a brýle, proto lékař musí dát na registr řidičů přesnou informaci.

Při jízdě v noci se může vyskytnout i více události, ale v článku jsou uvedeny hlavní případy, ovlivňující výsledek noční jízdy. Proto je vhodné se jimi řídit a dodržovat předpisy.

Vyděláte na tom také vy bezpečnou a jistou jízdou až do cíle.

Testovací tabule pro kontrolu zraku - značné procento řidičů správně nevidí a nemá ani povinnost nosit prýle, nebo jinou pomůcku pro zlepšení zraku
Testovací tabule pro kontrolu zraku - značné procento řidičů správně nevidí a nemá ani povinnost nosit prýle, nebo jinou pomůcku pro zlepšení zraku
Nahoru