Rychlost jízdy v mlze, při sněžení (snížené viditelnosti)
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla, předpokládanému stavu pozemní komunikace atd. (viz § 18 odst. 1 zákona), a mj. musí jízdu přizpůsobit povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat. A smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou (odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista apod.) V předpisu je to hezky a jasně napsáno, v konkrétní situaci na vozovce se to dodržuje ale mnohem hůře a záleží mnohdy na zkušenostech řidiče a sehranosti posádky, jak jízda dopadne.
Jak někteří řidiči v současném provozu nedodržováním přiměřené rychlosti jízdy riskují, je patrné z porovnání údajů o brzdné dráze (viz následující tabulka) se skutečností, že při mlze a sněžení je vidět obvykle jen na pár metrů.
Rychlost jízdy | Reakční dráha | Brzdná dráha | Dráha zastavení |
Suchá vozovka - asfalt / beton |
50 km/h | 14 m | 14 m | 28 m |
90 km/h | 25 m | 45 m | 70 m |
130 km/h | 36 m | 93 m | 129 m |
Mokrá vozovka - asfalt / beton |
50 km/h | 14 m | 19 m | 33 m |
90 km/h | 25 m | 63 m | 88 m |
130 km/h | 36 m | 130 m | 166 m |
Náledí na vozovce - asfalt / beton |
50 km/h | 14 m | 64 m | 78 m |
90 km/h | 25 m | 208 m | 233 m |
130 km/h | 36 m | 435 m | 471 m |
Před vjezdem do úseku s mlhou, musí řidič okamžitě plynule snížit rychlost (samozřejmě s ohledem na za ním jedoucí vozidlo), zvětšit vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, rozsvítit světla, zapnout mlhová světla, pokud se usazuje mlha nebo sníh na čelním skle, pustit stěrače, upravit proudění vzduchu na ohřev předního skla, aby se na něm neusazovala vnitřní vlhkost ze vzduchu, zvýšit pozornost, plně se věnovat řízení a občas vyvětrat.
Pokud vyjíždí řidič se studeným vozidlem, tak se na čelním skle, i na zadním a bočních sklech okamžitě začne usazovat vodní pára ze vzduchu, vydýchaného osádkou. Je proto vhodné pootevřít přední větračky nebo stáhnout skla předních dveří asi do poloviny, jet pomalu na nízký převodový stupeň a tím zahřát motor na provozní teplotu, nastavit topení a výdechy teplého vzduch na skla dveří, ostatní okna a pokračovat dále přiměřenou rychlostí v jízdě. Není vhodné, zahřívat studený motor jeho během na místě a čekat, až bude topení v provozní teplotě chladící kapaliny. Pokud má vozidlo individuální topení, zapneme je ještě před výjezdem k vyhřátí interiéru vozidla a až následně nastartujeme motor vozidla a vyjedeme na nízký převod do jeho zahřátí (viz výše).
Výdechy teplého vzduchu z topení je nutno nastavit podle zásady, která doporučuje mít při jízdě vozidlem "teplé nohy a chladnou hlavu", tj. především ohřívat spodní část prostoru kabiny, kde jsou nohy posádky a horní část ohřívat poněkud méně k zachování hlavy řidiče v přiměřeně teplém prostředí, které nezpůsobuje ospalost a tím snížení nebezpečí mikrospánku. Zároveň je potřeba, aby řidiče "hlídal" spolujezdec a pomáhal mu k bdělosti a sledování provozu na komunikaci, nejlépe rozhovorem. Teplota ve vozidle by měla být ve výši kolem 22° C, která zajišťuje vhodné prostředí pro jízdu, rozmrazování a vyhřívání skel.