Upravit stránku

Na základě svých osobních zkušeností z cest do evropských zemí jsem zpracoval dále uvedený článek.

V něm naleznete základní rady pro zajištění bezpečné cesty caravanem nebo automobilem na dovolenou. Jedná se o informace, jak se připravit na dlouhou cestu, na co si dát pozor a jak se bezpečně vrátit zpět domů s výbornými vzpomínkami na společně strávené chvíle.

 

Přednost před veškerou činností má zajištění cestujících osob, tj. jejich pojištění na cestu a pobyt. Je to nezbytnost pro bezpečnost a zajištění všech cestujících osob po dobu dovolené.

 

1) Vozidlu, se kterým cestujeme na dovolenou, musíme 100% věřit. Jeho špatný technický stav se nám často vymstí. Před cestou na dovolenou se doporučuje včas nechat auto prohlédnout v servisu. Odborníci odhalí a odstraní závady, které na první pohled nejsou vidět. Je třeba zkontrolovat i termín technické prohlídky a měření emisí, abychom v průběhu dovolené nezjistili, že naše vozidlo je nezpůsobilé k provozu. 

V případě, že provádíte prohlídku sami, zaměřte se na důležité systémy (současně je to i rozsah kontroly vozidla v servisu):

- funkčnost brzd, stav brzdových destiček, množství a stav brzdové kapaliny, brzdovou kapalinu bychom měli měnit každé 2 roky. Dále brzdové potrubí a kola z vnitřní strany, zda neuniká kapalina, při sešlápnutí pedálu se pedál nesmí propadat
- stav řízení, zda na volantu není zvětšená vůle, funkce posilovače i v krajních polohách rejdu
- výfukové potrubí a jeho spoje, aby nás na cestě nepřekvapil nepříjemný hluk a kouř ve vozidle
- stav a nahuštění pneumatik – na stavu a huštění pneumatik závisí bezpečnost jízdy i doba potřebná k zastavení. Při nízké hloubce dezénu není pneumatika schopna dostatečně odvádět vodu a v dešti hrozí snížení adheze s nečekaným smykem, případně aquaplaning. Hloubka dezénu letní pneumatiky musí být minimálně 1,6 mm. Je to ovšem krajní hodnota a při výjezdu do zahraničí již vaše pneu mohou hodnotit jako ojeté. Větší zatížení pneumatik z důvodu vyšší hmotnosti je nutné kompenzovat vyšším tlakem v pneumatikách, dle doporučení výrobce vozidla. Ověříme i stav záložního kola vč. tlaku, který musí být nastaven na nejvyšší tlak v kole vozidla – vypustit přebytek tlaku lze kdykoli, jeho zvýšení je na pusté silnici problém.
- osvětlení vozidla, včetně brzdových, koncových a denních světel, mlhovek, záložních žárovek
- zkontrolujeme funkčnost a stav stěračů a ostřikovačů, zálohu letní kapaliny pro ostřikovač
- alespoň pohledově kontrolujeme stav skel, zrcátek a karoserie, použitelnost doplňkových zrcátek caravanu
- doplníme provozní náplně a kapaliny (pohonné hmoty, oleje, brzdovou kapalinu, posilovače)

- funkci asistenčních systémů vozidla, větrání, klimatizaci, navigaci s aktualizací, přístroje a jejich ukazatele,

- opatření proti přehřívání interiéru vozidla – protisluneční fólie, nebo žaluzie, střešní okno,

- jedete-li s caravanem či obytným autem, musíme jej také podrobit důkladné kontrole, při které je nutno zkontrolovat i systémy rozvodu plynu, pitné a odpadové vody, přívodní prodlužovací el. kabel s funkčními koncovkami podle krajiny, kam jedete,

- kontrolujeme také elektronickou výbavu vozidla, zabezpečovací systémy na únik plynu, čidla na sledování přítomnosti uspávacího prostředku ve vozidla,

- ověříme i zabezpečovací zařízení k uzamčení vozidla i kabiny řidiče

- při přípravě vždy postupujte podle příručky k vozidlu

Do kuchyňských skříněk uložte nádobí a potřeby na stolování
Kuchyňská linka je v caravanu kvaliní pracoviště pro přípravu stravy
Chladnička s mrazničkou umožňují uložení zásob potravin i ovoce
Chladnička s mrazničkou jsou hned vedle kuchyňské linky

1.1) Samostatnou etapou je příprava a kontrola úplnosti výbavy pro každého cestujícího člena osádky, dále vybavení vozidla na dovolenou k pokrytí potřeb členů osádky, např. satelitní souprava, TV přístroj, NTBK, tablet, výbava kuchyně (gril apod.).

 

1.2) Následuje etapa uložení výbavy do vozidla (a caravanu) - systémy jsou dva:

            - výbavu skládáme podle osob, např. veškerou výbavu pro osobu na jedno místo, takže chcete-li plavky pro všechny 4 členy osádky, musíte sáhnout na 4 místa

            - výbavu ukládáme podle věcného obsahu, např. na jedno místo plavky pro každého, bereme je z jednoho místa

 

Vyberte si způsob, který vám vyhovuje, a dodržujte jej. Obsahově je nutno kontrolovat výbavu jednotlivých cestujících, protože u vozidel je nutno sledovat i celkovou hmotnost vozidla/soupravy vozidel, která je nepřekročitelná. Její překročení při kontrole policií znamená v nejhorším případě i zabavení vozidla a zákaz další jízdy do odstranění přebytku hmotnosti, v případě způsobení dopravní nehody přetíženým vozidlem je řidič vzat do vazby.

 

Důležité je dodržení zásad pro rozložení výbavy do vozidla, příp. soupravy vozidel tak, aby nejtěžší výbava byla co nejníže a nejblíže těžišti, lehkou výbavu můžeme uložit do horních skříněk také co nejblíže středu vozidla.

Je potřeba dodržovat i tzv. zatížení na kouli tažného vozidla – nedoporučuji využívat plnou hodnotu, ale nejvýše polovinu, protože tím dochází k odlehčování přední nápravy, které způsobuje snížení přenosu trakčních i brzdových sil, jednoduše – zhoršujete tím jízdní vlastnosti soupravy jako celku.

U soupravy tažný automobil/caravan se držíme zásady, že caravan má být lehký a tažné auto těžké, samozřejmě v rámci největších povolených hmotností.

2) Nezapomeňte zkontrolovat úplnost dokladů k vozidlu i svých (mezinárodní ŘP, zdravotní prohlídka u lidí nad 60 let věku), mít ve vozidle např. náhradní dioptrické brýle. Do zavazadlového prostoru je dobré navíc přibalit např. tažné lano, pracovní rukavice, ve vozidle mít „po ruce“ reflexní vestu pro osádku apod. Přehled pro jednotlivé státy Evropy je také předmětem jednoho článku.

3) Nedílnou součástí přípravy na dovolenou je i příprava trasy. Bohužel velice málo z nás si cestu na dovolenou udělá jako její součást a snaží se vzdálenost překonat za co nejkratší dobu. Ideální je trasu rozplánovat na více etap a spojit s návštěvou zajímavých míst cesty. Lze tak spojit odpočinek a relaxaci s poznáváním památek atd. Určitě se vyplatí zajistit pojištění pro zahraničí, případně vozidlo připojistit havarijně jen na dobu výjezdu za hranice. Prověřit podmínky jízdy na placených úsecích (dálnice, tunely…) a možnosti vjezdu „do zelených zón“ v některých evropských městech podle stáři vozidla.

4) I když jsou většinou pravidla provozu v zemích EU stejná, v některých státech mohou být drobné odlišnosti, s kterými je nutné se předem seznámit. Např. absolutní přednost tramvají, odlišné povolené rychlosti, tažení obytných přívěsů (s vodními skútry, loděmi…). Někde rovněž platí zpřísnění podmínek pro řidiče s držením ŘP méně než dva roky, jako např. nižší povolená rychlost, zákaz vlečení přívěsů, jízdy v noci apod.

5) Základem bezpečné cesty je pohodlí řidiče. Tomu by mělo být podřízeno vše a on by si měl „diktovat podmínky“, jako je třeba poslech rádia (druh hudby, hlasitost), teplota ve vozidle, frekvence zastávek. Spolujezdec by se jej vždy měl zeptat, zda mu nevadí, že bude při jízdě spát. I když v některých zemích může mít řidič malé promile alkoholu v krvi, zásadně se nedoporučuje toho využívat. Nejsme na to zvyklí z našich silnic a v případě dopravní nehody bude alkohol považován za velmi přitěžující okolnost.

6) Při seřizování jednotlivých prvků ve vozidle musí řidič volit kompromis mezi pohodlím a bezpečným ovládáním. Vzdálenost sedáku by měla být taková, že při sešlápnutí spojkového pedálu na podlahu musí být noha mírně pokrčená a stehnem nesmíme překonávat odpor čalounění sedáku. Opěradlo seřídíme tak, aby zápěstí mírně natažené ruky dosáhlo na vrchol věnce volantu. Vrchol opěrky by měl být nejméně ve výšce vrcholu hlavy, ideální vzdálenost cca 2 cm (tloušťka dlaně) od jejího temene. Samozřejmostí je seřízení všech zpětných zrcátek i pohyblivého bodu bezpečnostních pásů na B sloupku vozidla tak, aby pás procházel mezi krkem a ramenem (viz obrázek). 

Nastavení vzdálenosti volantu od sedadla a nastavení bezpečnostního pásu
Seřízení vzdálenosti sedadlo - volant a upínacího bodu bezpečnostního pásu
Lůžko s roštem umožňuje úschovu lůžkovin a dalšího těžšího vybavení
Pod lůžko lze uložit lůžkoviny a těžší výbavu, která patří co nejvíce ke středu caravanu
Do horních skříněk ukládádáme lehké vybavení
V horních skříňkách je dostatek místa pro lehkou výbavu cestujících
Dělící mřížka mezi sedadly a zavazadelníkem při přepravě zvířat
Při přepravě zvířat je vhodná dělící mříž za zadními sedadly
Ochranná síť může nahradit dělící mřížku
Dělící síť je vhodná k zajištění bezpečnosti u menších zvířat

7) Cestování s dětmi je kapitola sama pro sebe. Doby, kdy děti mohly spát na zadních sedadlech, jsou dávno pryč. Vždy musí být přepravovány v dětských zádržných systémech nejen proto, že to vyžaduje současná legislativa, ale je to důležité zejména pro jejich bezpečnost. Přeprava v zádržném systému je pro dítě 7x bezpečnější, než bez něj. Protože jsou děti zvyklé na pohyb a nerady jsou omezovány zapnutými bezpečnostními pásy, je nutné dělat častější přestávky a umožnit jim alespoň krátké protáhnutí a proběhnutí. Hračky, které mají při jízdě u sebe, musí být z měkkého materiálu, aby v případě nárazu neublížily jim ani dalším spolucestujícím. Je dobré děti zabavit různými hrami (určovat značky protijedoucích aut, dopravní značky, pomáhat najít další cestu). Velmi účinným „bavičem“ je nyní video na přehrávači, upevněném na zadní stranu opěrky předních sedadel. Není to ale všelék, proto musíme mít pro děti i jiný program podle jejich věku a zájmů.

8) Přepravu zvířat nelze posuzovat jako přepravu věcí. I na ně platí předpisy, nesmí ohrozit a omezit řidiče i posádku, musí být přepravována tak, aby v případě nehody byly co nejvíce sníženy následky nárazu. Menší zvíře lze přepravovat ve schváleném speciálním boxu (ten musí být připoután bezpečnostním pásem), na větší je třeba pořídit bezpečnostní pásy v té správné velikosti a provedení. Rovněž existují různé plastové mřížky nebo sítě, které zabrání pohybu zvířete do přední části vozu. Bezpečnost přepravy (zejména psů) již kontroluje i dopravní POLICIE, zahraniční často znemožní další jízdu. Při delších přestávkách, kdy opouštíme vozidlo, neponecháváme zvíře uvnitř auta, dbáme na pitný režim. Cestovní pas psa je povinný, vč. čipů s vyznačeným očkováním.

9) Na dovolenou jedeme většinou s více zatíženým vozidlem, než běžně jezdíme ve zbytku roku. Vozidlo mění jízdní vlastnosti, prodlužuje se brzdná dráha, vozidlo hůře akceleruje, zvyšuje se spotřeba pohonných hmot. Maximum věcí umístíme do zavazadlového prostoru, těžké co nejníže a nejblíže k nápravě, aby nedocházelo k posunu těžiště a tím změně jízdních vlastností auta. Pokud je to možné, z bezpečnostních důvodů je vhodné veškerý náklad upevnit, v mnoha vozidlech jsou oka na sítě anebo „pavouky“.

 

V prostoru pro posádku zásadně přepravujeme pouze to, co potřebujeme mít u sebe. I tady musíme dbát důležitých zásad, jako je neukládat nic na plato pod zadním oknem. V případě prudkého brzdění mohou tyto předměty zranit posádku uvnitř vozidla, případně spadnout na podlahu a zaklínit se pod pedály. Uložením předmětů na střechu se posunuje těžiště vozidla výše, při rychlejším průjezdu zatáčkami se vozidlo více naklání a má snahu vyjet ven ze zatáčky. Řádné upevnění předmětů na střešních nosičích zkontrolujeme po několika málo ujetých kilometrech a pak při každé zastávce. Musíme počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot, protože se zvyšuje aerodynamický odpor, který prudce roste se vzrůstající rychlostí. Za uložení a upevnění nákladu je vždy odpovědný řidič (nikoli osoba, která tak učinila) a v případě nepříjemné události může být policií postižen.

Do skříněk pod sedačky lze uložit také výbavu o nižší hmotnosti, např. lůžkoviny na zadní lůžka
Pod zadní sedačky je vhodné uložit lůžkoviny ze zadních lůžek
Místo na montáž TV a barová skříňka, na jízdu ale beze skla
Místo uložení TV přijímače a barová skříňka, za jízdy bez sklenic a lahví
Místo s rádiopřijímačem a pro uložení audio-video přístrojů
Místo v horní skříňce s rádiopřijímačem a pro audio - video výbavu
Nahoru