Upravit stránku
Ochranná střešní plachta pro caravan
Ochranná střešní plachta pro caravan
Jiná verze střešní ochranné plachty na caravan
Jiná verze střešní ochranné plachty na caravan
Ochranna celoplošná plachta na caravan
Ochranna celoplošná plachta na caravan
Ochranná celoplošná plachta na obytný automobil
Ochranná celoplošná plachta na obytný automobil
Úprava celoplošné plachty pro vstup do vozidla
Úprava celoplošné plachty pro vstup do vozidla
Stabilní dřevěný přístřešek pro caravan
Stabilní dřevěný přístřešek pro caravan
Stabilní přístřešek pro obytný automobil
Stabilní přístřešek pro obytný automobil
Stojánek na podložení vozidla
Stojánek na podložení vozidla
Tažné zařízení na automobilu
Tažné zařízení na automobilu
Závěsné zařízení se stabilizátorem AL-KO AKS 3004
Závěsné zařízení se stabilizátorem AL-KO AKS 3004
Stojan na uložení pneu
Stojan na uložení pneu
Optimální čas přezout pneumatiky - letní za zimní
Optimální čas přezout pneumatiky - letní za zimní
Časové rozložení stavu povrchu vozovek v ČR v průběhu zimního období v %
Časové rozložení stavu povrchu vozovek v ČR v průběhu zimního období v %
Porovnání rozdílu brzdných drah u letních a zimních pneu za různých teplot
Porovnání rozdílů brzdných drah u letních a zimních pneu za různých teplot
Rozdíl brzdných drah - letní a zimní pneu na zledovatělé vozovce
Rozdíl brzdných drah - letní a zimní pneu na zledovatělé vozovce
Rozdíl brzdné dráhy - letní a zimní pneu na sněhu
Rozdíl brzdné dráhy - letní a zimní pneu na sněhu
DZ C15a - Zimní výbava
DZ C15a - Zimní výbava
DZ C15a - Zimní výbava - Konec
DZ C15a - Zimní výbava - Konec
DZ C5a - Použití sněhových  řetězů
DZ C5a -Použití sněhových  řetězů

A tak podle toho, co se svým obytným vozidlem budete v zimním období vykonávat, čtěte dále, co je potřebné v rámci přípravy na zimní uložení vykonat.

Ještě připomenu, že v sekci „Rady a zkušenosti" jsou pro zimní caravaning články, popisující tuto formu caravaningu i s popisem podmínek pro tuto disciplínu v zimním období. Stačí se podívat a seznámit se s obsahem.

Rozhodující pro rozsah prací bude místo uložení - na volném prostranství nebo pod střechou v uzavřeném prostoru. Pro další budeme předpokládat volné prostranství a to, že na těchto úkonech pracuje celá rodina.

  • pro údržbu i odstavení caravanu (stejně i obytného automobilu) musíme mít především dostatečně velký prostor s pevným podložím, chráněný před povětrnostními vlivy a před pádem předmětů shora (např. větve starých stromů, ale také sněhové laviny ze šikmé střechy budovy);
  • obytné auto i caravan zvenku očistíme, umyjeme a nakonzervujeme lakované plochy, pryžová těsnění i kovové díly podvozku, obnovíme jejich ochranu (nátěr). Opravíme příp. netěsnosti karoserie, jsou-li pevné lišty, panty (závěsy) oken, dveří, madla. Po očištění karoserie doporučuji aplikovat na ni ochrannou vrstvu NANO materiálu, která ochrání povrch před ulpěním nečistot a vody, protože povrch je po aplikaci vodoodpudivý.
  • U caravanu kontrolujeme závěsné zařízení se stabilizátorem, stav třecích segmentů, brzdové ovládací zařízení, pokud je kapalinové, ověříme, příp. vyměníme brzdovou kapalinu, upevnění brzdového potrubí, jeho stav a podle použitého materiálu jej nakonzervujeme. Při použití lanovodů pro ovládání brzd zkontrolujte lanovody, skluz lanek, pokud je potřeba, provedeme jejich promazání. Obnovíme konzervaci spodní části podlahy (podle materiálu), podběhů kol, ověříme stav zástěrek, a je-li potřeba, před konzervací povrchu obnovíme vnější nátěry;
  • máte-li namontováno motorové ovládání pojezdu caravanu (tzv. movery), ověřte jejich zapojení, pevnost montáže i ovládání, nezapomeňte na baterie v ovladači;
  • zkontrolujeme stav pneumatik, tlak, hloubku vzorku, provedeme příp. jejich výměnu za zimní, natrénujeme nasazování sněhových řetězů, které následně nakonzervujeme a uložíme na místo vč. jejich příslušenství. Bude-li vozidlo odstaveno, je výhodné pneumatiky demontovat a uložit na místo, chráněné před UV zářením při teplotě cca 5 až 15°C, buď pověšené na stěnu, nebo naplocho na sebe nahuštěné na předepsaný tlak;
  • zkontrolujeme funkčnost vnějšího osvětlení, u caravanu jeho propojení s tažným vozidlem kabelem, podle druhu 7-mi nebo 13-ti pólovou zásuvku a zástrčku, pryžový kabel také nakonzervujeme prostředkem na ochranu pryžových dílů. Totéž uděláme i s přívodním kabelem na přívod elektrického napětí 220 V do caravanu i OA (pokud je jejich povrch pryžový) a kabel uložíme na suché a chráněné místo (obdobně, jako pneu). Ošetříme a uložíme i předsíňku, markýzu nebo přístřešek (předstan) do suchého prostředí po jednotlivých dílech, které, pokud možno, příliš nepřekládejte.
  • OA a caravan uklidíme uvnitř, podle druhu použitých materiálů na nábytku a vybavení odstraníme šrámy, vzniklé při letním užívání, vyjmeme věci, které by v zimním období pojímaly vlhkost a uložíme je v suchém prostoru, odneseme z vozidla i věci, které jsou v caravanu v zimě nepotřebné a mohou být lákadlem pro jiné. Pokud ponecháváme na místě čalounění sedadel a matrace lůžek, přikryjeme je proti spadu prachu, při zimní provozní přestávce je ovšem výhodnější je odnést do suchého prostoru;
  • zkontrolujeme těsnost potrubí rozvodů vody, nádrže na pitnou i odpadovou vodu, nádrže, potrubí i čerpadlo vody vydesinfikujeme, zbavíme zbytků vody a vysušíme profouknutím. Všechny uzávěry nádrží necháme s nedotaženými uzávěry nebo pootevřené;
  • zkontrolujeme jednotlivé vnitřní rozvody elektrického proudu o napětí 12/230 V, vedení, jednotlivé prvky (světla, lampy, pojistky, transformátor, regulátory, infopanely, jejich upevnění včetně spotřebičů, dotažení šroubků a matiček svorkovnic rozvodů, jejich konektorů, funkci jističů a proudového chrániče, ošetříme a nakonzervujeme i zemnící kolík. Nejste-li elektro-odborníkem, pozvěte si jej na tuto práci, caravan ani auto vám od nesprávného rozvodu či kontaktu elektriky nevyhoří;
  • zkontrolujeme i stav akumulátorů, ošetříme, nabijeme, a pokud vozidlo odstavujeme daleko od bydlení, akumulátor uložíme mimo vozidlo do sucha a teploty 5 až 10°C, nejlépe do sklepa, aby jej bylo možno měsíčně kontrolovat a příp. i dobít, samozřejmě tato péče se týká jak startovacích, tak i nástavbových;
  • součástí péče je také kontrola rozvodu televize, rádia, satelitu, jejich napájení, upevnění a funkce. Obdobně naložíme s dalším elektrickým či elektronickým vybavením, bezpečnostními, kontrolními a měřícími zařízeními. Opět výhodně můžeme využít servisní péči odborníků;
  • velkou péči věnujeme kuchyni a jejímu vybavení plynovému i elektrickému vč. připojení, ošetření a uložení nádobí, u chladničky a mikrovlnky provedeme desinfekci a necháme je na dobu uložení mírně pootevřené. Potraviny, i trvanlivé odneseme do kuchyně bez koleček a využijeme, nebudou do uloženého vozidla lákat letos přemnožené hraboše a jiná nezvaná zvířátka;    
  • zkontrolujeme střešní ventilaci, vikýře, těsnění a snadnost otevírání, okna, žaluzie, roletky a vnější markýzy, systém upevnění přístřešku;
  • ověříme, stav topení, zapalování, termostatu i doplňkové elektrické topení, naplníme plynové láhve správnou náplní, dobře je uzavřeme (na zimu se neplní směsí PB), nezapomeňte na přenosné pomocné topení do přístřešku;
  • pokud má vozidlo klimatizaci, ošetříme ji podle předpisu výrobce;
  • po odstavení zajistíme dobré větrání vnitřku OA i caravanu, jeho jednotlivých vnitřních prostorů pootevřením dvířek (u skříněk, zásuvek, prostorů pod sedadly, lůžky apod.), dbáme, aby nebylo stlačené pryžové těsnění, pokud se na některých místech vyskytuje tak jej také nakonzervujeme a tím udržíme jeho elasticitu;
  • pokud stojí přívěs na místě, kde je větší výskyt myší apod., položíme dovnitř zapnutý elektronický odpuzovač těchto tvorů;
  • zajedeme s OA i s caravanem na místo tak, aby i po odstavení bylo možno kolem vozidla projít a případně uklízet spadlý sníh apod.;
  • OA zvedneme a položíme pod rámem na podstavné stojany příslušné nosnosti (pokud by zůstal na kolech, musíme kola pootáčet o 90° vždy po jednom měsíci, aby nedošlo k deformaci, a na jaře vozidlo nedrncalo pro nekruhové pneu. Obytný přívěs postavíme na opěrné nožky, příp. také na samostatné ocelové stojánky a také demontujeme kola, které odložíme v suchu správným způsobem. V obou případech si na demontovaná kola s pneumatikami poznačíme místo původního umístění na vozidle křídou (např. PP = pravé přední apod.);
  • ponecháváme-li na zvednutém vozidle kola s pneumatikami, je vhodné alespoň na jedno kolo namontovat tzv botičku proti odcizení vozidla, vždy záleží ale na místě uložení a místních podmínkách. Uložené vozidlo je možné zajistit i kamerou či jiným zabezpečovacím zařízením, které v případě narušení ochrany dá signál na domovskou stanici. Současné technologie to již lehce zvládají, jen je nutno pamatovat na vyčerpání zdroje napájení čidla;
  • pokud je OA a přívěs vybaven bezpečnostním zařízením, aktivujeme je a vozidlo uzavřeme a uzamkneme. Zabezpečíme i závěsné zařízení caravanu jeho uzamčením, případně demontáží;
  • uložené vozidlo lze přikrýt krytem z nepromokavé tkaniny, je to vhodné na místech s velmi velkým spadem prachu i sněhu. Krycí plachtu upevníme tak, aby se vůči povrch karoserie nepohybovala, aby nedošlo k obrusu vrchní vrstvy povrchu (lakování, oken, větraček). Toto překrytí však nesmí zabránit přístupu vzduchu pod kryt k zajištění větrání.
  • kontrolu stavu musíme provádět nejméně jedenkrát za měsíc s pečlivým vyvětráním celého vnitřního prostoru, přetočením kol, kontrolou zdrojů pro bezpečnostní zařízení. Kontrolu provádíme i v čase padání sněhu a sníh ze střechy vždy odstraníme, protože hmotnost zejména mokrého sněhu může poškodit střechu. Tuto můžeme zevnitř zpevnit podpěrou, aby byla jistota dostatečné pevnosti;
  • u obytného automobilu platí stejné zásady uložení, navíc k tomu přistupují úkony, spojené s ústrojími podvozkové části automobilu, které je nutno vykonat podle návodu k použití a předepsaných servisních úkonů s chladicí kapalinou, mazacím olejem, náplní hydraulických a dalších systémů;
  • je-li caravan nebo OA umístěn v krytém prostoru, některé práce přirozeně odpadají.
  • v rámci těchto prací na caravanu současně provedeme příslušné úkony i na tažném vozidle, které vždy připravíme kompletně na provoz v zimním období. A na co se konkrétně zaměřit?
  • nemrznoucí směs do chladicího systému zkontrolovat, případně vyměnit. Proti zmrznutí chladicí kapaliny musí být chráněno i vozidlo, které není v zimním provozu používáno (je odstaveno). Životnost chladicí kapaliny (cca 2 až 3 roky) vyžaduje také kontrolu její mrazuvzdornosti, u nás min. do -20° C lépe o deset stupňů méně;
  • nemrznoucí směs do ostřikovačů je třeba kontrolovat a doplňovat před každou jízdou. Při jejím ředění je lépe počítat s nižšími, než předpověděnými teplotami - při venkovní teplotě cca -5°C je při jízdě rychlostí 80 km/h teplota na čelním skle o zhruba 10 až 12 °C nižší, takže kapalina místo čištění na skle mrzne;
  • lišty stěračů měli by se měnit minimálně dvakrát do roka. Jestliže dojde k přimrznutí stěračů ke sklu, neodtrháváme je. Nejlépe je uvolnit je vyhřátím skla z vnitřku automobilu;
  • akumulátor, jeho kapacita klesá se snižující se teplotou, např. při - 20 °C poklesne až na polovinu. Nenabitý akumulátor také může zamrznout, zatímco plně nabitý akumulátor snese teploty až do – 50 °C;
  • osvětlení vozidla v nesprávném stavu a příp. znečištěné světlomety výrazně zkracují délku dosvitu světel, sklo světlometů je třeba čistit. Nezbytné je mít s sebou také kompletní sadu náhradních žárovek, prostředky na čištění skel a oken vozidla a také úplnou povinnou výbavu;
  • brzdy musí být na zimu seřízeny a to jak účinnost, tak zejména souměrnost brzdění; 
  • na vozidlo podle ustanovení zákona je v daných místních podmínkách od 1. 11. do 31. 3. nutno použít zimní pneumatiky, označené symbolem tří horských vrcholů, příp. písmeny „M+S“ na boku pneu, v NSR a dalších zemích již nestačí „M+S“, ale jsou potřeba „tři vrcholy“, jinak vás nepustí dále do výměny pneu;

Kdy začít s přípravou na zimní provoz

Prvním signálem, že by již měla být provedena příprava na zimní provoz, je trvalý pokles průměrných denních teplot pod + 10 až +7 °C. To je čas, kdy je třeba vyměnit letní pneu za zimní. Měkčí běhounová směs zimních pneumatik umožní lepší přilnavostí k vozovce bezpečnou jízdu i na suché vozovce při nízkých teplotách, kdy letní pneumatiky jsou vlivem nízké teploty ztvrdlé a nevhodné. Doporučují vyměnit všechny pneumatiky se vzorkem hlubším než 4 mm, před namontováním nechat pneumatiky vyvážit a prohlédnout v servisu.

 

Čím minimálně vybavit vozidlo pro zimní provoz

  • škrabkou na okna, rozmrazovačem skel ve spreji;
  • smetáčkem  a lopatou na sníh;
  • pískem (postačí cca 1 - 3 kg podle počtu kol);
  • rozmrazovačem zámků (mějte jej u sebe, v zamrzlém vozidle je málo platný);
  • sněhovými řetězy i na caravan a na všechna kola;
  • nemrznoucí kapalinou do ostřikovačů;
  • startovací kabely a přenosnou svítilnu;
  • zateplovaní kabinové vložky, přenosný ventilátor;
  • tažné lano, sada náhradních žárovek a další povinné vybavení by mělo být samozřejmostí.

Co se sněhovými řetězy 

  • používat je pouze na překonání nesjízdného úseku s vrstvou sněhu;
  • demontovat je před vjezdem vozidla na vozovku bez sněhové pokrývky;
  • nasadit je včas, ne až vozidlo uvázne, při jízdě do kopce montujte řetězy na jeho úpatí;
  • po ujetí asi 0,5 až 1 km ověřte nasazení řetězů, příp. utáhněte upevnění
  • jezděte s nimi jen povolenou rychlostí.

Jak si počínat na kluzkém povrchu

  • vědět, že brzdná dráha roste se čtvercem rychlosti a prodlouží se již na mokrém povrchu, na sněhu a zledovatělém povrchu dokonce několikrát (viz tabulka níže).
  • uvědomit si, že na kluzkém povrchu lze vozidlo bez ABS buď brzdit nebo řídit. Při intenzivním brzdění se zablokují kola a vozidlo je neovladatelné (nemůžeme zatočit nebo vyhnout se), „jede“, lépe řečeno sune se dále ve směru tečny k předchozí dráze;
  • v kritické situaci před překážkou vyšlápnout spojku, přestat brzdit (veškerá adheze bude k dispozici na změnu směru jízdy) a řídit směr jízdy – lze se tak vyhnout překážce,
  • u vozidel s ABS se brzdná dráha poněkud prodlužuje, ale vozidlo lze řídit i při brzdění. Ale pozor – i pro vozidla s ABS platí fyzikální zákony!!
  • v tabulce níže není, ale prozradím vám brzdnou dráhu z rychlosti 200 km/h na náledí - je to 1.568 metrů, tak touto rychlostí v zimě nejezděte! Pro představu - u 160 km/h je to  1004 m!

Tabulka brzdné dráhy při uvedených rychlostech a stavu vozovky:

Rychlost jízdy

Reakční dráha

Brzdná dráha

Dráha zastavení

Suchá silnice

50 km/h

14 m

14 m

28 m

90 km/h

25 m

45 m

70 m

130 km/h

36 m

93 m

129 m

Mokrá silnice

50 km/h

14 m

19 m

33 m

90 km/h

25 m

63 m

88 m

130 km/h

36 m

130 m

166 m

Náledí na silnici

50 km/h

14 m

64 m

78 m

90 km/h

25 m

208 m

233 m

130 km/h

36 m

435 m

471 m

Další moje „zimní“ rady pro jízdu:

 

  • před jízdou si na volné silnici vyzkoušejte, zda vozidlo při brzdění „netáhne“ do strany;
  • počítejte s delším časem jízdy a zhoršenou viditelností, výskytu mlhy, sněžení;
  • buďte připraveni na měnící se a horší podmínky jízdy;
  • připravte se na kolony a dlouhé čekání, i na přítomnost silničářů a jejich vozidel na komunikacích;
  • nespěchejte, nejezděte zbytečně rychle a na plný výkon, ale tak, aby bylo možno vozidlo vždy zrychlit i zpomalit;
  • pro obytný automobil platí stejné zásady, navíc k tomu přistupují nevýhody - výše položené těžiště vozidla, nerovnoměrné zatížení náprav, větší výška a šířka nástavby, citlivost na boční vítr, větší zadní převis, který při zatáčení na malém poloměru více vybočuje mimo jízdní stopu zadních kol;
  • velkou výhodou obytných vozidel je možnost zastavit na vhodném místě a přečkat tam nevhodné jízdní podmínky. Předpokladem jsou ale dostatečné zásoby jídla a pití, nabité baterie, dostatek paliva na topení;

Přeji vám úspěšné uložení obytného vozidla na zimní období, případně, pokud pojedete na sport, pěkně si užijte volný čas!

Nahoru