Upravit stránku

Rychlost obytných vozidel v silničním provozu - 2. část

V první části článku jsem uvedl obecné a specifické zásady jízdy obytných vozidel (OV) v silničním provozu.

Druhá část článku je zaměřena již více konkrétně na informace o nejvyšších povolených rychlostech jízdy s OV v jednotlivých zemích Evropy v jednotlivých tabulkách pro jízdní soupravy s caravanem, pro obytné automobily (OA) s největší povolenou hmotností do a nad 3.500 kg i s příslušnou legendou, která upřesňuje jednotlivé údaje v tabulkách.

Článek je doplněn také o zkušenosti z praxe při jízdě s OV po zemích Evropy vč. Velké Británie a Irska. Jejich přečtení doporučuji především začínajícím caravanistům, protože je lepší se poučit od jiných, než získávat zkušenosti systémem „pokus - omyl“. On ten omyl někdy nemusí mít dobrý konec.

Obecné i specifické zásady jízdy obytných vozidel v silničním provozu

Všechny  současné statistiky příčin dopravních nehod ukazují, že jednou z nejčastějších příčin nehod je rychlost jízdy, neodpovídající aktuální provozní situaci na komunikaci.

Rychlost jízdy motorového vozidla, zejména ta nejvyšší možná, je také jedním z hlavních údajů, kterými výrobci lákají zákazníky ke koupi právě jejich stroje. Mnohokrát je rychlost, se kterou disponují silné stroje, pro běžný silniční provoz nepoužitelná, protože předpisy její používání za běžného silničního provozu prostě nepovolují.

Obytná vozidla patří svým charakterem, tvarem a využíváním mezi specifická vozidla, která si v silničním provozu zasluhují i specifický přístup jejich řidičů i osádek k zajištění jejich bezpečného provozu, zejména na silnicích ČR, které jsou většinou ve stavu nebezpečném pro vozidla, po nich jedoucích, vč. jejich osádek.

Informace Ministerstva dopravy ČR k povoleným rychlostem obytných vozidel

Ministerstvo dopravy ČR je nejvyšším státním orgánem (úřadem), odpovědným za celou oblast dopravy v ČR a její návaznost na stejné oblasti u našich sousedů přes státní hranice. Společně s Ministerstvem vnitra odpovídá také za bezpečnost dopravy včetně provozu vozidel na pozemních komunikacích v našem státě.  K tomu vydává podzákonná opatření (vyhlášky), navrhuje zákony v této oblasti a vede také registraci vozidel za ČR. Mimo jiné má také povinnost odpovídat podle věcně příslušného zákona na dotazy, týkající se oblasti, kterou ve státní sféře garantuje občanům i ostatním orgánům.  Pracovníci MD ČR zpracovali odpověď na otázky, které zajímají velmi i caravanisty, a které vám OSCAR přináší dále - jsou převzaty z webu ministerstva dopravy.

Vlaky jsou silnější a proto mají přednost

Zvýšené množství střetů silničních vozidel s vlaky na železničních přejezdech je velmi silným varujícím faktorem, z těchto nehod nevychází jako "vítěz" silniční vozidlo, protože vlaky jsou silnější svojí hmotností, rychlostí v místě železničního přejezdu, takže vozidlo s pneumatikami, často i jeho osádka je vždy v tomto souboji na přejezdu tou slabší stranou. Přitom však stačí tak málo - aby řidič/ka vozidle před vjezdem na železniční přejezd splnila povinnosti, které ukládá zdravý rozum, pud sebezáchovy a ostražitost, vše vyjádřeno v základním zákoně řidičů a také řidiček, mající v české legislativě číslo 361/2000 Sb. Jeho ustanovení se učí každý adept řidičského umění v autoškole, realizace jeho ustanovení je následně již na něm samotném - tuto základní pravdu si tak musí uvědomit každý, kdo sedí za volantem.

Hlavní zásady defenzivní jízdy

Zvýšení bezpečnosti silničního provozu lze zajistit především změnou našeho chování za volantem. I přes neustálé zpřísňování postihů za chybné a nevhodné chování v silničním provozu, stále častější preventivní akce Policie ČR, tak musí každý začít především sám u sebe. S lítostí se musíme dívat na stále vyšší čísla o vzniklých nehodách na silnicích, dálnicích, železničních přejezdech i ve městech na křižovatkách. Převažují chyby řidičů, kteří nedbají na základní pravidla bezpečné jízdy - tzv defenzivní způsob řízení vozidel. Defenzivní jízda není jízdou pomalou, jak si mnoho řidičů myslí.Jjde ale o dodržování několika praxí prověřených zásad, jejichž výsledkem je bezpečná a přiměřeně rychlá jízda bez zvláštních událostí v provozu na komunikacích.

Zimní caravaning - jízda s obytným automobilem a caravanem na místo pobytu

Máte-li v plánu jet s caravanem na zimu na hory, je nejlepší zvolit termín přepravy na zimní místo ještě před tím, než napadne sníh a silnice budou mít zhoršenou sjízdnost. Někteří se však mohou k zimnímu caravaningu rozhodnout i později, kdy již silnice jsou pod sněhem.

I za těchto podmínek lze na hory s obytným automobilem a s caravanem dojet. Ovšem jen tehdy, dodržíme-li zásady bezpečné jízdy. Zimní jízdy, která je poněkud jiná než ta letní. Některé silnice na horách jsou užší, do kopce i z kopce hůře sjízdné a některé jsou i uzavřené pro jízdu s caravanem i obytným autem.

Zimní caravaning - technické podmínky

Letošní zimní období je svým průběhem velmi příznivé pro zimní aktivity všeho druhu, nejlépe někde v horském prostředí s výbornými podmínkami pro zimní sporty, ale i pro obyčejné zimní procházky pěšky anebo na běžkách.

V současné době je již mnoho caravanistů, kteří tráví svůj volný čas v zimním období ve vlastním (příp. vypůjčeném) obytném přívěsu (caravanu) nebo obytném automobilu (OA) někde na horách při zimním sportování a radovánkách. Právě pro ně přinášíme několik článků o zimním caravaningu.

33 tipů a triků pro zimní caravaning

Pro vaši jistotu v zimě a ještě v caravanu či obytném automobilu (dále v obytném vozidle - OV) přináším několik, přesně třiatřicet užitečných tipů a triků na zimní caravaning. Pro někoho to bude nové, pro jiného k opakování, které vám připomene, na co byste před odjezdem neměli zapomenout. Tentokrát to bude bez obrázků.

Zimní caravaning - stanové předsíňky (předstany)

Zimní caravaning je v současné době již běžným způsobem provozování zimní dovolené v levnějším a hlavně domácím prostředí vlastního mobilního příbytku, který můžeme přesunovat na místo, kde se nám zimní podmínky i okolí líbí nejvíce. Tuto možnost postrádají majitelé horských chat a chalup, kteří zase na rozdíl od mobilních caravanistů nepostrádají důležitou okolnost zimního pobytu na horách v dané „své“ lokalitě a dostatek vnitřního prostoru a pevnou střechu nad hlavou.

Záchranná ulička podruhé a nyní nově

Mohu s radostí konstatovat, že čeští řidiči konečně vstoupí dnem 1. 10. 2018 do Evropy i na víceproudých komunikacích, tedy dálnicích, rychlostních komunikacích i víceproudých silnicích v jednom směru jízdy. Asi se zeptáte jak a proč? Není to složité - naši členové Parlamentu ČR, tedy poslanci a senátoři s panem prezidentem konečně přišli na to, že je vhodné převzít do naši legislativy něco, co se dlouhodobě osvědčilo za našimi republikovými humny. Od uvedeného dne budeme jako řidiči utvářet velmi důležitou komunikaci - záchrannou uličku - stejně, jako v jiných motoristicky vyspělých zemích a přispějeme tak k jednotnému systému vytvoření podmínek pro poskytnutí pomoci potřebným při mimořádné události na zmíněných komunikacích s více pruhy.
Nahoru